Powered By Blogger

Κυριακή 22 Μαΐου 2011

ΤΟΥΡΚΟΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΟΙ NΤΕΚΕΔΕΣ

Δημοσιογραφική έρευνα-Επιμέλεια-Ρετουσάρισμα
Ιωάννης  Μιχ.  Δογάνης
Συνταξιούχος Βιβλιοθηκάριος

http://topaliorethemnos.blogspot.com/

                               
                                       Οδοιπορικό στο Παλιό Ρέθεμνος

  Ρέθεμνος-έτος 1910 περίπου.
  Οι τουρκικοί ντεκέδες ήταν πολλοί στο Ρέθεμνος.
  Ιδίως οι δυο αιρετικοί που βρισκότανε έξω από αυτό ήταν και οι ποιό σημαντικοί.
  Ο ένας από αυτούς ήτανε στο Μασταμπά που ήταν ο ντεκές των Μπιχτασήδων και του σημερινού Ορφανοτροφείου που ήταν ο ντεκές των Μεβλεβιδων. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι οι τουρκορεθεμνιώτες είχανε ανεπτυγμένο σε μεγάλο βαθμό το θρησκευτικό αίσθημα αλλά και ως άνθρωποι με ανωτερότητα και καλοσύνη, που δεν μπορούμε να το αρνηθούμε.
  Τον ντεκέ λοιπόν των Μεβλεβιδων διέκρινε η πανηγυρική των Ιερουργία. Οι Χοτζάδες των, φορούσαν ωραία άμφια, ένας μάλιστα έπαιζε και όργανο μουσικό τύπου φλάουτο, χορωδία δε που έψαλλε την συμπλήρωνε.
  Όσοι παρέστησαν σ' αυτή, μερικοί επιστήμονες μας και διανοούμενοι, ζήτησαν άδεια και ευγενικά τους δόθηκε, δεν μπορούσαν να την λησμονήσουν, την οποία οι Τούρκοι απέδιδαν άρτια αλλά και ρυθμικά και ωραία Ο ντεκές του Μασταμπά ήτανε Εκκλησία Βυζαντινού ρυθμού και είχε δώδεκα τρούλους. Ο πορφητής του Φρουρίου Ρεθύμνης αμέσως με την κατάληψη τος Ρεθύμνης,την μετέτρεψε σε τζαμί και αργότερα έγινε Μοναστήρι Τούρκικο. Ο ντεκές των Μπεχτασιδων ήταν άλλης αιρέσεως.
  Τον ντεκέ αυτό τιμούσαν οι Γιανίτσαροι και εσέβοντο γιατί ένας Ιερωμένος Οθωμανός ο Μπειχτάς ή Βειχτάς, ευλόγησε το πρώτο Τάγμα των Γιανίτσαρων επί Σουλτάνου Ουρχάν Ύπατου Οσμαν και Ιδρυτού του Κράτους των Οσμάνιδων κατα το ετος 1327 μ.χ. Σειχης δηλαδη Ηγουμενος του ντεκε αυτου ητανε ο συμπολιτης Χατζη Χασαν Μπαμπα Ουσταζαδέ, πλούσιος πολύ μορφωμένος, κοινωνικός και ανώτερος άνθρωπος. Αυτός καταγότανε από μια Ενετική οικογένεια, εξισλαμισθείσα που είχε στην περιφέρεια του Ρεθέμνου, πολλά και μεγάλα τσιφλίκια αυτή ήταν σε ακίνητη περιουσία η οποία ήταν καθώς φαίνεται και η αιτία του ξιλαμισμού της.
  Ονομαζότανε Τοκλά-Μπέης. Είχε δυο γιους και δυο κόρες. Οι γιοι του σπούδασαν στο εξωτερικό, ο ένας από αυτούς ήτανε μάλιστα και εφευρέτης, την οποία εφεύρεση του πούλησε στο Γαλλικό κράτος και απέκτησε μεγάλη περιουσία και παντρεύτηκε Γαλλίδα και έμεινε όπως και ο άλλος αδερφός του στην Γαλλία.
  Οι κόρες του ήταν εξαιρετικά ωραίες σωστές καλλονές. Την μια από αυτές ο Ουστάς (δηλαδή ο Αρχηγός) των Γιανίτσαρων Ρεθύμνης ζήτησε σε γάμο Στο Τοκμά-Μπέη δεν καλοφάνηκε το γεγονός αυτό, αλλά του Ουστα η δύναμης ήτανε μεγάλη και δεν μπορούσε να αρνηθεί.
  Δέχθηκε λοιπόν και του έδωσε πολλά κτήματα ως προίκα. Αυτή αργότερα τον έπεισε να παραιτηθεί και παραιτήθηκε αλλά εξακολουθούσε να έχει μεγάλη επιρροή στο σώμα ως τέως αρχηγός. Εγγονός αυτού ήτανε ο Σεΐχης του ντεκέ των Μπεχτασιδων Χατζή Χασάν Μπαμπάς Ουσταζαδέ, γι'αυτό και η προσθήκη στο όνομα του ήτανε Ουσταζαδέ.
  Άλλος ντεκές ήτανε έναντι της Καθολικής Εκκλησίας με Σεΐχη τον γνωστό Τουρκορεθεμνιώτη Σελαμ-Μπαμπα και ένας άλλος στη Νερατζέ δίπλα εις το τζαμί (Ωδείο), με Σεΐχη τον πατέρα του και τον αδερφό του Ρεθυμνιώτη Γ.Σ, είχαν δε το επώνυμο Ντεμιραγδακι.

Πηγη: Τοπικες εφημεριδες

Δεν υπάρχουν σχόλια: